• اكتب معانا
  • ماتنسناش
  • تابعنا
Home

الموضوع اللي جاي

الدنيا: أنا بنت مين يا دادة؟ مصر ولا السودان؟!

الموضوع اللي فات

أغاني هندي "اتنحتت" من أغاني مصري

شادي عبد السلام : المخرج الفصيح وقائد جيوش الشمس

يا من تذهب سوف تعود يا من تنام سوف تصحو يا من تمضي سوف تبعث
بنقرأ ونسمع مزيكا ونضحك ونعيط ونرقص ونغني ونهزر ونتخانق .. عشان في الاخر نكتب! لوالموضوع حلو ادينا نشرناه، ولو وحش محدش هيعرف مين كتبه ..
شادي عبد السلام من أهم الأسامي اللي بتتذكر لما حد يتكلم في السينما المصرية أو السينما بشكل عام. الحاجة اللي ممكن الناس ماكنتش تعرفها أوي هي إن المخرج العظيم ده بدا حياته المهنية كمصمم ديكور وبعدين مساعد مخرج لمخرجين أجانب مثل فيلم "الفرعون" البولندي واللي غيرت مسرى حياته الفنية. ساعد عبد السلام كمان في إخراج فيلم "وا إسلاماه" وفيلم "الحضارة الايطالي والفيلم الأمريكي " كليوباترا " للمخرج " جوزيف مانكوفيتش".
 
بداية "شادي عبد السلام" كانت قوية، من وقت ما كان بيعمل أفلام قصيرة كان بيحقق نجاحات وياخد جوايز، زي فيلم "الفلاح الفصيح" اللي كسب جايزة في مهرجان فينيسيا سنة 1970 وأفلام قصيرة تانية زي:
"جيوش الشمس" 1974 م.
"كرسي توت عنخ آمون الذهبي".
"الأهرامات وما قبلها" 1984 م.
"رع مسيس الثاني" 1986 م.
 
فيلمه الأشهر على الإطلاق هو "المومياء..يوم أن تحصى السنين" واللي بيصنف كواحد من أفضل أفلام السينما المصرية. شادي قدم الموميا سنة 1974، يناقش فيه قضايا الهوية والحفاظ على التراث ولمحة من نظرته الشخصية للحضارة المصرية القديمة.
شادي بدأ فيلمه بالجمل دي:
"يا من تذهب سوف تعود
يا من تنام سوف تصحو
يا من تمضي سوف تبعث".
 
المومياء حصد جوايز كتير في كل العالم، على سبيل المثال، جائزة (سادول) وجائزة النقاد في مهرجان قرطاج 1970 م، غير اختيار عبد السلام نفسه كأحد أهم 100 مخرج في العالم من رابطة النقاد الدولية في فيينا
 

 

العبقري "شادي عبد السلام" صمم مجموعة من أجمل ديكورات وملابس الأفلام منهم عنتر بن شداد، ألمظ وعبده الحامولي، أمير الدهاء، بين القصرين، السمان والخريف، أضواء المدينة، ومن أهمهم على الإطلاق ملابس فيلم "وإسلاماه" و"الناصر صلاح الدين" للمخرج العظيم "يوسف شاهين"، موهبة من ضمن مواهب متعددة للعبقري.

 

أفلامه اللي كتير منها ليها طابع فرعوني أو مصري تاريخي (واللي أبدع فعلاً بإخراجها) زي "كرسي توت عنخ أمون الذهبي" و "الأهرامات وما قبلها" و "رع رمسيس الثاني" اللي أخرج معظمها في التمانينات، بيشوفها الكتير من الفنانين على أنها نقطة تحول في السينما وخاصة السينما التاريخية.

واحد من أجمل مشاريع "شادي عبد السلام" هو فيلم بيوثق لنصر أكتوبر 1973، الفيلم للقطات من الحرب المجيدة وشهادات الجنود، أجمل ما في الفيلم هو اختيار اسمه، كان طبيعي جدا إن المخرج الفصيح المتأثر بالحضارة الفرعونية يسميه "جيوش الشمس". سعداء في ذكرى عيد ميلاده إنه حاز على التقدير اللي بيستحقة فعلاً بعد ما مكتبة الأسكندرية افتتحت معرض لأعماله سنة 2005 تتضمن أزياء وديكورات وإكسسوارات ورسوماً رسمها خلال مسيرته الفنية، واللي هي الحاجة اللي الشخص بيتمناها لكل الموهوبين في مصر والعالم العربي.

الموضوع اللي جاي

الدنيا: أنا بنت مين يا دادة؟ مصر ولا السودان؟!

الموضوع اللي فات

أغاني هندي "اتنحتت" من أغاني مصري
Home
Home
خروجات النهاردة
 ساعة الحظ @ Sherlock Holmes Pub
بارات
12/11/2017
6:00pm - 8:00pm
Ramses Hilton Hotel
غداء عمل @ مطعم مهراجا الهندي
أكل
12/11/2017
12:00pm - 12:0am
Ramses Hilton Hotel
تخت شرقي @ الكبابجي
أكل
12/11/2017
7:30pm - 11:00pm
Sofitel El Gezirah Hotel
برياني @ مهراجا
منوعات
12/11/2017
4:00pm - 7:00pm
Ramses Hilton Hotel
تخت شرقي @ La Palmeraie
أكل
12/11/2017
7:30pm - 11:00pm
Sofitel El Gezirah Hotel
قضي يوم @ سوفيتيل الجزيرة
منوعات
12/11/2017
12:00pm - 12:0am
Sofitel El Gezirah Hotel
Home
Home